Email :

info@nzoz-srodmiescie.pl

Zadzwoń :

48 363 46 14

Standardy ochrony małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich | NZOZ Śródmieście 1

Wersja skrócona standardów ochrony małoletnich

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Śródmieście 1 sp. z o.o.

  1. Jesteśmy placówką medyczną i chcemy żebyś czuł się u nas dobrze i bezpiecznie;
  2. W naszej placówce pracują lekarze, pielęgniarki, położne oraz rejestratorki którzy zawsze są gotowi do pomocy dzieciom i młodzieży;
  3. Cały personel będzie Cię traktować z szacunkiem, nikt nie będzie na Ciebie krzyczał ani wyśmiewał się z Ciebie.
  4. Jeżeli poczułeś się źle w naszej Przychodni możesz swoje uwagi przekazać p. Marioli Kwiecińskiej lub innemu pracownikowi.
  5. Na badania wchodzisz z mamą, tatą lub innym opiekunem prawnym sprawującym opiekę. Oni mogą być zawsze przy Tobie.
  6. Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci co będzie robił i dlaczego.
  7. Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził – powiedz o tym lekarzowi lub innemu pracownikowi naszej przychodni i poproś o pomoc.
  8. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz może być bardzo ważna. Dzięki temu będziemy mogli Ci pomóc jak najlepiej.
  9. Cokolwiek się nie dzieje w Twoim życiu pamiętaj, że nie jesteś sam. To są całodobowe numery telefonów do osób którym możesz zaufać:
    – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 12 00 02
    – Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111
    – Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej: 800 120 226.
  10. Wi-fi w naszej poradni jest zabezpieczone hasłem.
Pełna wersja

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Śródmieście 1 sp. z o.o.

Postanowienia ogólne
  1. Standardy Ochrony Małoletnich w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Śródmieście 1 spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w Radomiu,
    ul. Staszica 6/8, 26-600 Radom zostały opracowane w związku z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  2. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
    1) krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
    2) małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;
    3) kierownictwie – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego, jego zastępców, pełnomocników oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji;
    4) personelu – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Babka Medica, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zaww procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych;
    5) standardach – należy przez to rozumień niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;
    6) zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej).
  3. Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy członek personelu oraz kierownictwo podmiotu leczniczego.
  4. Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, personel i kierownictwo podejmuje działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
  5. Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialny jest kierownik podmiotu leczniczego.
  6. Kierownik podmiotu leczniczego powierza zadania, o których mowa w standardzie 5, p. Marioli Kwiecińskiej-koordynatorce pielęgniarek.
  7. Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardami. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami przez pracownika jest złożenie przez niego podpisu, poświadczającego, że zapoznał się, rozumie i będzie przestrzegał wszystkich procedur.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem
  1. Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez personel oraz kierownictwo NZOZ Śródmieście 1 w kontaktach z małoletnimi jest działanie na rzecz ich dobra.
  2. Członkowie personelu oraz kierownictwo:
    – traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój i cierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb;
    – dbają o przestrzeganie ich praw pacjenta;
    – respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądź opiekunów faktycznych;
    – w miarę możliwości tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;
    – dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniają małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym.
  3. Każda osoba zatrudniona w podmiocie leczniczym, która ma świadomość, iż małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim.
  4. Jeżeli małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z członkiem personelu kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje odpowiednie, stanowcze działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu konieczność zachowania granic strefy osobistej.
  5. Na badanie małoletniego pacjenta należy uzyskać zgodę osoby uprawnionej według przepisów prawa polskiego, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych.
  6. Badanie małoletniego należy wykonać w obecności jego przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu.
  7. Badanie małoletniego może łączyć się z koniecznością rozebrania pacjenta, oglądania go, dotykania lub penetracji jam ciała wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne.
  8. Podczas badania okolic intymnych lub badań połączonych z potrzebą penetracji jam ciała należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu.
  9. Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku, potrzeb i oczekiwań.
  10. W miarę możliwości kadrowych, badania małoletniego pacjenta, które ingeruje w jego strefę intymną, dokonuje członek personelu tej samej płci.
  11. Członkowie personelu zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
  12. Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec małoletni
    Katalog zachowań zabronionych
    1. Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec małoletnich (zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.
    2. Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
    3. Zabrania się prezentowania małoletnim niedozwolonych treści
    4. Zabrania się wyśmiewania małoletnich, poniżania ich lub etykietowania.
    5. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.
    6. Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.
    7. Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie.
    Procedura postępowania w sytuacji pacjenta małoletniego zaniedbanego
    1. Pracownik dokonuje obserwacji pacjenta, a następnie przeprowadza z nim rozmowę celem ustalenia jego sytuacji (w szczególności, czy domownicy zajmują się nim, czy rozmawia z nimi o swoich problemach, czy spożywa w domu posiłki i jak często, czy domownicy spożywają w domu alkohol i jak często, jak się do pacjenta zwracają, czy pomagają mu w codziennych czynnościach, jak się do niego odnoszą).
    2. Po rozmowie z pacjentem oraz biorąc pod uwagę własne obserwacje, pracownik w porozumieniu z kierownikiem placówki podejmuje działania, których celem jest pomoc pacjentowi. Z dokonanych ustaleń sporządza notatkę.
    3. O dokonanych ustaleniach pracownik informuje kierownika placówki, przekazując mu swoją notatkę.
    4. Pracownik kontaktuje się z rodzicami/opiekunem prawnym (o ile dotyczy) pacjenta celem umówienia spotkania w placówce. W spotkaniu tym biorą udział: pracownik podejmujący ww. czynności, rodzice/opiekunowie prawni (o ile dotyczy) pacjenta oraz kierownik placówki. Podczas spotkania podjęta zostaje próba wyjaśnienia sytuacji i ustalenia przyczyny zaniedbania pacjenta. Jeżeli przyczyną zaniedbania pacjenta jest zła sytuacja finansowa rodziny, wówczas uczestnicy spotkania ustalają zasady postępowania z pacjentem i sposoby udzielenia pomocy zarówno jemu, jak i jego rodzinie. Podejmuje się decyzję o ewentualnym złożeniu wniosku do ośrodka pomocy społecznej.
    5. Gdy okaże się, że przyczyną zaniedbania pacjenta jest demoralizacja (alkoholizm, narkomania w rodzinie, przemoc), wówczas kierownik placówki informuje służące ku temu organy o potrzebie wdrożenia procedury „Niebieskiej karty”.
    Procedura bezpieczeństwa dziecka na terenie placówki
    1. Używanie wulgarnych słów/ Niekulturalne zachowanie/ Dewastacja i niszczenie mienia placówki/bójki/ Wymuszania oraz psychiczna agresja
    2. upomnienie osoby przez pracownika w obecności innych osób
    3. zobowiązanie osoby do naprawienia wyrządzonej szkody, poniesienia kosztów finansowych
    4. sporządzenie notatki ze zdarzenia,
    5. rozmowa wyjaśniającej
    6. poinformowanie policji.
    7. pracownik ma prawo zażądać zwrotu przywłaszczonej rzeczy, zażądać aby pokazał zawartość torby oraz kieszeni w obecności innego pracownika placówki.
    Procedura współpracy z rodziną dziecka-pacjenta
    1. Rodzina pacjenta ma prawo do bezpośredniego (spotkania) oraz pośrednio (mail, sms, poczta tradycyjna, telefon, komunikatory internetowe) z pracownikiem placówki.
    2. Każde spotkanie z pracownikiem musi zostać wcześniej ustalone w terminie wskazanym przez placówkę.
    3. Pracownicy nie prowadzą rozmów z rodziną pacjenta bez ustalonego terminu spotkania.
    4. Pracownicy powinni prowadzić ewidencję kontaktów oraz korespondencji z rodziną pacjenta
    5. W sprawie skarg i wniosków organem właściwym do rozpoznania jest Prezes placówki.
    6. Rodzina w kontakcie z pracownikiem powinna przestrzegać zasad i regulaminu placówki.
    Procedura postępowania z agresywnym dzieckiem
    1. W przypadku zaobserwowania (zgłoszenia przez innych) agresji (fizycznej, psychicznej, słownej) pracownik interweniujący przerywa to zachowanie.
    2. Pracownik identyfikuje dzieci-pacjentów biorących udział w zdarzeniu (ofiara, agresor, świadek).
    3. Pracownik przeprowadza rozmowę z pacjentem/pacjentami, w celu ustalenia okoliczności zdarzenia, udziela stosownych pouczeń.
    4. Pracownik raportuje zdarzenie (opis zdarzenia, osoby uczestniczące, sprawca, poszkodowany, nazwisko osoby interweniującej wraz z podpisem itp.).
    5. Pracownik informuje rodzica/opiekuna prawnego (o ile dotyczy) pacjenta-sprawcy zdarzenia, o zaistniałej sytuacji.
    6. W przypadku zdarzenia o szczególnie drastycznym przebiegu (stwarzającego zagrożenie dla zdrowia lub życia) lub powtarzających się zdarzeń pracownik zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie kierownika- wspólnie ustalają dalszy przebieg postępowania (m. in. rozważają możliwość udzielenia pacjentom pomocy psychologicznej lub poinformowania o zaistniałym zdarzeniu Policji).
    Wypadek, któremu uległo dziecko w związku z czynnościami wykonywanymi na terenie podmiotu

    Pracownik placówki powinien podjąć następujące kroki:

    1.  Zapewnia opiekę i udziela doraźnej pomocy medycznej.
    2. Powiadamia kierownika placówki o nieszczęśliwym wypadku.
    3. Jeśli zachodzi konieczność wzywa na miejsce lekarza.
    4. Domaga się pisemnej opinii lekarza stwierdzającej czy poszkodowane dziecko doznało ciężkich uszkodzeń ciała.
    5. Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
    6. Powiadamia inspektora BHP o zdarzeniu.

    W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenia ciała, wypadku zbiorowego lub śmiertelnego, kierownik podejmuje następujące kroki:

    1. Zapewnia natychmiastową pomoc i opiekę poszkodowanemu dziecku
    2. Zawiadamia o wypadku inspektora BHP, organ nadzorujący, Prokuraturę lub Policję.
    3. Zabezpiecza miejsce wypadku.
    4. Powołuje zespół powypadkowy, który ustala okoliczności i przyczyny wypadku i sporządza protokół powypadkowy.
    5. Zatwierdza protokół podpisany przez zespół powypadkowy.
    6. Doręcza niezwłocznie protokół PIP.
    7. W przypadku zbiorowego zatrucia pokarmowego, powiadamia Stację Sanitarno – Epidemiologiczną.
    Procedura udzielania pomocy dzieciom dotkniętym przemocą domową

    Za udzielanie pomocy dzieciom dotkniętym przemocą domową odpowiedzialne są wszystkie osoby pracujące w podmiocie

    Proces:

    1. Identyfikacja dziecka dotkniętego przemocą domową
      Pracownicy powinni być wyczuleni na sygnały świadczące o tym, że dziecko może być dotknięte przemocą domową. Do takich sygnałów należą między innymi:
      Nagłe zmiany w zachowaniu dziecka, takie jak wycofanie się, agresja, autoagresja, zaburzenia snu lub jedzenia.
      Opowieści dziecka o zdarzeniach, które mogą świadczyć o przemocy, takich jak pobicia, bicie, poniżanie, wyzywanie.
      Cielesne oznaki przemocy, takie jak siniaki, zadrapania, rany.
      Jeśli pracownik zauważy u dziecka któryś z tych sygnałów, powinien porozmawiać z dzieckiem w sposób delikatny i wspierający, zapytać dziecko, czy wszystko jest w porządku i czy może mu pomóc.
    2. Wykorzystanie procedury
      Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko jest dotknięte przemocą domową, powinien powiadomić Kierownika. Kierownik powinien powiadomić o zaistniałej sytuacji odpowiednie służby, takie jak policja, prokuratura lub sąd rodzinny.
    3. Udzielenie dziecku pomocy i wsparcia
      Pracownik powinien zapewnić dziecku dotkniętemu przemocą domową wsparcie emocjonalne i pomoc w radzeniu sobie z trudnymi emocjami. Pracownicy powinni także stworzyć dziecku bezpieczne i przyjazne środowisko w podmiocie leczniczym.
      W przypadku, gdy dziecko potrzebuje specjalistycznej pomocy, pracownicy powinni poinformować o tym Kierownika. Kierownik informuje o tej potrzebie pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka
    Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka. Procedura zawiadamianie sądu opiekuńczego

    Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka może złożyć każdy, kto posiada informacje o takim zdarzeniu. W tym celu można skontaktować się z:

    1. Policją
    2. Prokuraturą

    Zawiadomienie można złożyć:

    1. ustnie – w formie rozmowy z funkcjonariuszem policji lub prokuratury
    2. pisemnie – w formie listu lub e-maila
    Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji

    1. W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o:

    • sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu;
    • zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do zgłoszenia ich kierownikowi podmiotu leczniczego;
    • naruszenia standardów – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszeń kierownikowi podmiotu leczniczego.
    • podejrzenie naruszenia standardów, w szczególności poprzez krzywdzenie małoletnich, można zgłaszać p. Marioli Kwiecińskiej lub na adres e-mailowy: info@nzoz-srodmiescie.pl
    • kierownik podmiotu leczniczego dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania kierownik podmiotu leczniczego dokumentuje.
    • w przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
    • w przypadku zaobserwowania, że przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji.
    • w przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
    • w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:

    2. Ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900; 2) Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;

    3. Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

    Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

    Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy znajdują się:

    1. w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej;
    2. w recepcji oraz
    3. na stronie internetowej podmiotu leczniczego.
    4. każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego może otrzymać kopię standardów dostępnych w recepcji do wglądu.
    Postanowienia końcowe
    1. Standardy względem osób zatrudnionych w NZOZ Śródmieście 1 mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są oni zobowiązani.
    2. Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest do dokonywania zmian standardów.

    Szybki kontakt

    Chcesz zamówić tele-poradę lub poprosić o wypisanie recepty ?

    Nie możesz się dodzwonić ?

    NAPISZ DO NAS !

    Rejestracja

    Na wizytę w naszej przychodni można się umówić osobiście, telefonicznie lub przez internet

    Od Poniedziałku do Piątku
    w godzinach 7.30 - 18.00

    Zapisy na dzień następny od godziny 8:00

    48 363 46 14
    797 868 678

    UWAGA:

    Rejestracja on-line czynna jest całą dobę.

    Szczepienia komercyjne

    Wtorek: 7:30 – 8:00

    Środa: 18:00 – 18:30

    Monitoring